fbpx

Mascar Maxi SmatDrive gyorsvetőgép Szakonyban

Írta: Szerkesztőség - 2019 január 28.

Még a 2017-es Agrárgép Show-n kezdődött a történet a Mascar gyorsvetőgéppel kapcsolatban. Boros Endre Szakonyból szokásos látogatását tette a SZEGÁNA Kft. standján. Endre korábban már sokféle gépet vásárolt a SZEGÁNA Kft. kínálatából, Caffini permetezőt, Bogballe műtrágyaszórót, szervestrágyaszórót.

Mascar gyorsvetőgép

A kiállításra is vásárlási szándékkal érkezett, kukorica-vetőgépet keresett, amikor találkozott a MASCAR MAXI-5 Smart Drive, elektromos hajtású vetőegységekkel felszerelt gépével. Persze előtte már utánanézett, és felkészült, így precíz és lényegre törő kérdéseket tett fel a géppel kapcsolatban. A beszélgetés során kialakult az általa elképzelt felszereltségű gép. 6 soros, kéttárcsás csoroszlyás kivitel felel meg a gazdaság méretének, 960 literes műtrágyatartállyal, hogy géppel is könnyedén utántölthető legyen, a dupla sor mikrogranulátum-szóró pedig a starter műtrágya és a talajfertőtlenítő kijuttatásához szükséges. A deflektor a hasznos rovarok védelme érdekében került felszerelésre, a vetőtárcsák hajtása pedig elektromos, a nagy munkasebesség érdekében. Erre a magas felszereltségi szintű egyedi specifikációra várni kellett – kicsit többet a számítottnál, de aztán 2017 májusában megindult vele a munka.

A Mascar SmartDrive vetőgép különlegessége az elektromos vetőelemhajtás, amelynek sebességét számítógép szabályozza a haladási sebesség és a beállított tőtávolság szerint, és amit a vetésellenőrző rendszer folyamatosan ellenőriz, eltérés esetén pedig finomszabályzással utánállít.

– Endre, mik a tapasztalataid a vetőgéppel?

– Először szokatlan volt, hogy ekkora sebességgel, kb. 15-18 km/órával tudok vele dolgozni. Pillanatok alatt „megesz” egy táblát. A tábla pedig megmutatta a munka minőségét, a kelés egyenletességét. Ezzel a saját területen kívül bérmunkát is érdemes végezni. Csak egy összehasonlítás: amikor a szomszéd parcellán egy MTZ egy vetőgéppel éppen a sor végére ért, akkorra az ugyanolyan hosszú táblán már a harmadik kört kezdtem meg. Majdnem ötszörös sebességgel vetettem. Haladós, pontos és megbízható. Eddig 400-500 ha között vetettem vele.

– Milyen esetleges problémák adódtak?

– Igazából egy komolyabb probléma adódott: a vezérlő szoftverjét kellett frissíteni, de azon még mindig van szabályoznivaló. Persze voltak egyéb kisebb, gyakorlatilag könnyen javítható mechanikus problémák, s bár egy-két csavar elég „bennszülött” lett, de ezeket könnyen megoldottuk.

– Összességében mennyire vagy megelégedve a géppel?

– Igazán meg vagyok vele elégedve, nem bántam meg a választást, bár nem mindig tudom magam használni, mert időnként a lányom megy ki vele, ő is szereti. Ez is jelenhet valamit. Ettől a szoftverproblémától eltekintve szerintem nagyon jó, gyors, pontos és megbízható gép.

A vezérlőmonitor beállításához, a leforgatáshoz, az üzembe helyezéshez lejött a gyár egyik tulajdonosa, Sante Maschio és a SZEGÁNA ügyvezetője, Nagy Miklós is.

– Köszönjük a tájékoztatást, és további zökkenőmentes, eredményes munkát kívánunk!

A MASCAR gyárban természetesen folyamatosak a fejlesztések, így ezek a gépek mára már ISOBUS-vezérléssel, GPS-es soronkénti szakaszolással, hozamtérkép szerinti tőtávolság-állítással is elérhetők. Az elektronika mellett a vázkialakításnál is van újdonság: a MULTIFLEX változatnál a sortávolság hidraulikusan, 45-75 cm között állítható, akár 11 soros kivitelnél is.

Mascar gyorsvetőgép

Kisházi Lajos