Innovációk a nagyvilágból!

Nagy raktérfogatú gyűjtő-átrakópótkocsi

A német Annaburger haszonjárműgyártó továbbfejlesztette a vontatott, HTS jelű átrakókocsi-sorozatát, kialakítva az eddigi legnagyobb, 46 m3 tartálytérfogattal rendelkező HTS 34.16 típust. Az átrakó-pótkocsi hidraulikus felfüggesztésű rugózott futóműve tridemtengelyes, elektronikus kényszerkormányzású, a hidraulikusan rugózott vonórúdjának köszönhetően a vontatása mindig stabil, és maximális terhelés mellett is könnyebb a többi hasonló pótkocsihoz képest, ami üzemanyag-megtakarítás jelent. A gyűjtő-átrakókocsi alacsony nyomású (750/60 R30,5 méretű) gumiabroncsainak nagy felfekvő felülete következtében a fajlagos talajterhelés értéke jelentősen csökkenthető. A kétcsigás átrakó-pótkocsi felépítménye felül téglatest, alul háromoldalú hasáb alakú, az alsó csiga a termény továbbítását végzi a tartály előtt elhelyezett átrakó-ürítőcsigához. Az átrakó-ürítőcsiga átmérője 600 mm, amely 20 m3/min átrakodási teljesítményt tesz lehetővé. Felső nyílásához egy hidraulikusan állítható, flexibilis surrantó is felszerelhető. Az átrakócsiga 43 fokos elfordulási tartományának köszönhetően a szállító járművek 5,70 méter magasságig, illetve 3,20 méter átrakási szélességig tölthetők meg. Az átrakó-pótkocsihoz – a területen való közvetlen terménytömeg-méréshez – (opcionálisan) az UniScale mérőberendezés is beszerezhető. A gyűjtő-átrakópótkocsi alkalmazásával és a kétlépcsős szállítási technológiával a gabonakombájnok sokkal jobban kiszolgálhatók, illetve a szállítóláncban üzemelő járművek számával is takarékoskodni lehet. Ez a kétfázisú betakarítási technológia a tapasztalatok szerint 25-30%-os terület- és tömegteljesítmény-növekedést eredményez.

 

Új axiáldobos arató-cséplőgép-sorozat a CASE IH-tól

A rotoros (axiáldobos) arató-cséplőgépek legjelentősebb gyártója, az amerikai CASE IH vállalat a nyár közepén Németországban – gyakorlati körülmények között – mutatta be legújabb, 250-es sorozatú Axial-Flow™ kombájnjait. A jövő évi betakarítási szezontól kezdődően ez a háromtagú, nagyobb teljesítményű és magasabb fokon automatizált AF 250-es arató-cséplő gépsorozat váltja fel az eddig forgalmazott AF 240-es szériát. Az új sorozat számos új automatizált funkcióval rendelkezik, amelyek lehetővé teszik az üzemeltetők számára, hogy a betakarítási teljesítményt és a termény minőségét tekintve maximalizálják a betakarítás hatékonyságát. Az Axial-Flow™ 7250, 8250, 9250 típusjelű kombájncsalád tagjai a beépített erőforrásaik motorteljesítményében (maximális teljesítményeik 468-625 LE között), a magtartályaik űrtartalmában (11.100 vagy 14.448 liter) és az ürítőcsigáik szállítási teljesítményében (141-159 l/s) különböznek egymástól. A típusjelek emelkedésének sorrendjében az új típusok különbségei 70-87 LE közötti névleges motorteljesítmény-növekményekkel és az áteresztő-képességekben mutatkozó ~15%-os növekedésekkel jellemezhetők. Az új AF 250-es szériájú kombájnok mellső tengelyére – két sebességmóduszban kapcsolható – erősebb hidrosztatikus hajtás került. A kartámasz joystick-kezelőkarja segítségével szántóföldi „Munka” móduszban a haladási sebesség 0-18 km/h tartományban szabályozható, a közlekedési „Transzport” móduszban pedig 0-40 km/h között lehetséges a sebesség fokozatmentes változtatása. A „Transzport” üzemben közúton az új, erősebb hidrosztatikus hajtással a kombájnok 30%-os emelkedőn is biztonságosan közlekednek. A ferdefelhordó kiemelő hidraulikus munkahengerének emelőképességét 18%-kal növelte meg a gyártó (most 6,1 t), ezért az arató-cséplő-gépekre a legszélesebb (13,75 m) DH 3152 típusú keresztszalagos vágóasztal vagy a 4418N típusú, 18-soros kukoricacső-törő adapter is felkapcsolható. A kombájnokon elvégzett legfontosabb innovációk: tovább fejlesztették a cséplő- és magleválasztó-rotort; növelték a tisztító berendezések hatékonyságát; új (Dual Disc Spreader terítővel felszerelt X-tra Chopping) szalmaszecskázót építettek be; nagyobb térfogatú magtartályokat és ürítőcsigákat alkalmaztak (ürítés 1,3-1,5 min alatt); a kombájnokat magasabb szintű, négyféle betakarítási üzemmód megválasztását is lehetővé tevő automatizálással (AFS Harvest Command új automata vezérlési rendszerrel) látták el, és megteremtették a videóképes távdiagnosztika lehetőségét is. A gyártó gondoskodott a napi karbantartások megkönnyebbítéséről is: a legfontosabb szervizpontokhoz való hozzáférés a talajszintről lehetséges.

Bővülő Güttler Mayor prizmahenger-választék

A német Güttler, az ismert Mayor prizmahengerei tartományát egy 8,2 méter munkaszélességű prizmahengerrel bővítette. Az eddigi Mayor 640 és 770 modellek után kifejlesztette a Mayor 820 típusú, vontatott prizmahengerét, amely négyzetméterenként 305 prizmacsúccsal, 450 kg/m fajlagos vonalterheléssel rendelkezik; a prizmahengertagok egy vonalban helyezkednek el. A szabadalmaztatott (Prismenwalze®), prizmaprofilos Güttler hengerelemek 450/500 mm átmérőjű fogazott csonkakúpos gyűrűkből épülnek fel, jellegzetességük a csipkés prizmacsúcsokból álló gyűrűpalást. A kisebb átmérőjű prizmagyűrűk a tengelyen rögzítettek, míg a nagyobb átmérőjű önbeálló prizmagyűrűk – a folyamatos öntisztítást biztosítva – a kisebb gyűrűk mellett excentrikusan elmozogva gördülnek. A Güttler-hengerelemek igen hatékony rögaprításuk mellett talajkeverő hatást is kifejtenek. A prizmahengerek – 10-15 km/h közötti munkavégzésükkel – használhatók gyepterületeken (gyepek talajának felületi tömörítése, gyepápolás és -felülvetés), valamint a szántóföldi növénytermesztésben is (rögtörés-tömörítés, tavaszi állományregenerálás, bokrosítás stb.). Az új Mayor 820 prizmahenger bevezetésével – amennyiben az agrotechnikai feltételek megkövetelik – a felhasználók most két különböző mellső előművelő munkaeszköz közül is választhatnak: a három részből álló elmunkáló sín és a szintén három részből álló Ripperboard Quattro simító is a rendelkezésükre áll. Mindkét előművelő munkaeszköz – valamennyi Mayor típusra – utólag is problémamentesen felszerelhető. Ezen kívül, a meglévő gépek bármikor nagyobb munkaszélességre is bővíthetők, amit egy egyedülálló modul rendszer tesz lehetővé.

Szerkesztőség

Tartalom közti banner a cikk végére
no